Op deze plek schrijf ik om mijn gedachten scherper te krijgen. Van uitgedachte essays tot losse flodders.
Op hoofdlijnen schrijf ik over de invloed van online innovatie op de maatschappij.
Meest recente posts
- Creators – Disruptors van Traditionele MediaEen interview van de Amerikaanse NPR met TikTokker en journalist V Spehar ontaarde in een rel. V Spehar is een journalist op TikTok. Zijn account UnderTheDeskNews heeft 3,5 miljoen volgers verzameld sinds de start in 2021, tijdens de pandemie. Hij brengt het nieuws met een edge; vanuit een onconventionele setting onder een bureau. Om creators… Lees meer: Creators – Disruptors van Traditionele Media
- Kansen voor uitgevers: verdiepen of verbreden?Eind 2019 geeft een van haar studenten haar de tip om een nieuwsbrief te starten. “What the fuck is a newsletter?”, reageert ze. Binnen een jaar is ze de best presterende nieuwsbrief op Substack. Niet alleen in aantallen lezers, ook in omzet. Wat kunnen uitgevers daar van leren? Heather Cox Richardson startte in 2019 met… Lees meer: Kansen voor uitgevers: verdiepen of verbreden?
- Sociale media en vertrouwen in nieuws, een onmogelijke combinatie?‘Dat heb gestaan op Facebook!’ Wellicht ken je het memorabele televisiemoment uit 2017: een mevrouw verwacht dat migranten binnen vier maanden een baan hebben, terwijl haar zoon werkloos thuis zit. Het filmpje roept vaak hoongelach op; ‘die vrouw heeft niet eens door dat Facebook geen echte nieuwsbron is, en dat je niet alles moet geloven… Lees meer: Sociale media en vertrouwen in nieuws, een onmogelijke combinatie?
- Uitgevers worden meer en meer overbodig. Wat te doen?Je zou de waardeketen van media kunnen opsplitsen in grofweg drie fases: het creëren van media, het uitgeven van media en het (laten) ontdekken van media. De meeste toegevoegde waarde zit in ofwel de creatie, ofwel het ontdekken van media, terwijl de minste toegevoegde waarde zit in het uitgeven van media. Hoe komt dat? En… Lees meer: Uitgevers worden meer en meer overbodig. Wat te doen?
- Wanneer kwaliteit je ondergang wordt en hoe je dat voorkomtJe bent trots op de kwaliteit die jullie als organisatie bieden. Jarenlang hebben jullie gewerkt en gebouwd en kijk waar jullie nu staan. Jullie leveren hoogwaardige producten. Hebben zeer tevreden klanten. En uit onderzoek blijkt keer op keer dat jullie op de goede weg zitten. En dat is niet gek; er werken echte vakmensen bij… Lees meer: Wanneer kwaliteit je ondergang wordt en hoe je dat voorkomt