Falende concurrenten

Er zijn nogal wat bedrijven die op de fles gaan. Bedrijven die iets nieuws proberen, met nieuwe technologie, of met nieuw bedrijfsmodel. Dat gaat uiteraard niet altijd goed. Daar wordt nog wel eens schamper over gepraat: “Kijk ze mislukken, wij bestaan nog wel”. En dat is een grote fout. Dit is wat ik doe.

Om je bedrijf te laten bestaan zal je moeten vernieuwen. Dat betekent veel experimenteren. Wanneer je dat niet doet, besta je over een tijdje waarschijnlijk niet meer. Maar voor experimenten heb je ideeën nodig, mogelijk een investering, tijd en goede mensen. Zonder garanties op succes.

Wanneer andere bedrijven in je branche iets nieuws proberen, dan kun je beter goed opletten. Dat kan een groter bedrijf zijn die een nieuwe propositie probeert, of een nieuw label uitbrengt. Dat kan ook een nieuw bedrijf zijn dat iets heel nieuws probeert.

Uiteraard ben je benieuwd of het gaat lukken. Wellicht had je het idee zelf ook. Daarom volg je de ontwikkelingen vast nauwgezet.

De mislukking van je concurrent is een gratis les voor jouw voortbestaan.

Maar wat als het mislukt? Wat doet dat met jou? Er is wat mij betreft absoluut geen reden om daar badinerend over te doen. De volgende drie redenen helpen mij verder.

Wanneer een ander iets probeert, dan hoef ik dat (wellicht) niet meer te doen. Dat scheelt me veel tijd, geld, energie en teleurstelling. Dat ik vanaf de zijlijn kosteloos mee kan kijken met iemand die wel dat experiment aandurft, maakt mij eerder erkentelijk.

Daarnaast is elke mislukking een les. Mijn vraag bij een experiment in de markt (of elders) is niet in eerste instantie: gaat het lukken?, maar: wat kan ik er van leren?. In plaats van een mislukking af te wimpelen, onderzoek ik wat ik of mijn organisatie er van kan leren. Waardevolle lessen, zonder dat ik zelf iets hoefde te doen.

Tenslotte, en dit is het belangrijkste. We weten allemaal dat wanneer iets bij een ander lukt, dat hetzelfde niet voor jouw organisatie hoeft op te gaan. Iedere situatie is uniek. Die medaille heeft uiteraard ook een andere kant. Het feit dat een nieuwe business bij iemand anders niet lukt, betekent niet dat het bij jou of mij ook niet zal lukken. Afhankelijk van de lessen die ik trek uit de mislukking van een ander, onderzoeken ik daarom of het bij mij juist wel kan werken.

In een snel veranderende wereld, overleef je alleen wanneer je je snel kunt aanpassen. Daarvoor is een groot lerend vermogen nodig. Je lerend vermogen wordt groter wanneer je naast de lessen uit je eigen onderzoek en vernieuwing ook die van je omgeving meeneemt.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Scroll naar boven