Innovatie is geen doel maar een resultaat

Dat innovatie geen doel op zich is, snappen de meesten wel. Voor sommigen is de term innovatie an sich al een jeukwoord.

Toch snapt ook iedereen dat je niet stil kunt blijven staan. Over deze paradox worden op de werkvloer dan wat semantische discussies gevoerd over wat innovatie is, en dat je eigenlijk gewoon wilt vernieuwen en verbeteren. Maar vernieuwen waarop? En is dat wel voortvarend genoeg om mee te kunnen komen?

Mocht je jezelf herkennen in deze situatie, dan ben je al een eind op de goede weg. Innovatie is (voor de meeste organisaties) inderdaad geen doel op zich. Tegelijk wil je wel mee groeien met de (technologische?) mogelijkheden van deze tijd. Je moet wel, anders haalt de concurrentie je in.

Maar dat doe je niet in eerste instantie door je blind te staren op innovatie. Hoe dan wel? Door ambitieuze doelen voor jouw organisatie te stellen. Zeer ambitieuze doelen. Doelen die schier onmogelijk lijken. Want juist dat wakkert innovatief denken in je organisatie aan.

Innovatie is het resultaat van een ambitieus doel.

Doelen geven richting. Dat alleen is vaak al verhelderend voor medewerkers. Waar gaan we eigenlijk heen?

Wanneer je echter doelen stelt die eenvoudig haalbaar zijn, dan zal je niet meer dan marginale verbeteringen oogsten. Juist enorm ambitieuze doelen maken dat je dingen op een andere manier moet gaan doen dan je altijd deed. Je communiceert ermee dat er urgentie is, dat er echt wat moet veranderen. Wat als je je operationele kosten wilt halveren? Of als dat nieuwe product er over 1 maand moet staan, ipv over 1 jaar? Kunnen we dat nieuwe idee testen en valideren voor een tiende van wat we normaal budgetteren voor nieuwe concepten?

Tegelijk stel je je ervoor open dat medewerkers wellicht met onconventionele ideeën komen. Juist zeer strakke en ambitieuze kaders rondom een vraagstuk halen het creatieve in je organisatie naar boven. We moeten dingen anders doen dan we altijd gedaan hebben, anders halen we het niet.

Mocht je tenslotte het ambitieus gestelde doel niet halen, dan ben je in ieder geval tot halverwege, of zelfs verder, gekomen. En dat is bij zeer ambitieuze doelen al veel meer dan een marginale verbetering.

Met een beetje geluk kijk je over een jaar terug en kun je zeggen: ‘wat zijn we enorm innovatief bezig!’

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Scroll naar boven